Start verkoop Seahorse Hengelo

23 september 2019

Nieuwsbericht

Met een verkoopbijeenkomst in de Twentse Bierbrouwerij te Hengelo wordt op woensdag 25 september door gebieds- en vastgoedontwikkelaar VanWonen de officiële aftrap gegeven van de verkoop van de 1e fase van het project Seahorse in Hengelo. Deze fase omvat 40 woningen verdeeld over diverse woningtypen.

Seahorse kent een rijke historie. Sinds de jaren ’50 was dit het terrein van de Koninklijke Weefgoederen Fabriek (KWF), waar de welbekende Seahorse-handdoeken, theedoeken en lakens werden gemaakt. Binnenkort kent dit terrein, ook wel Seahorse Hengelo, een volledige transformatie naar een karakteristieke groene en hoogwaardige nieuwbouw woonomgeving. In het plan zijn meerdere bijzondere woningen terug te vinden van tweekappers, rijwoningen, vrijstaande woningen, appartementen en kavels. Als enige herinnering aan het verleden staan nog enkele oude markante sheddaken van de oude fabriek. Deze sheddaken vormen het hart van de nieuwe woonwijk en worden omgebouwd tot loftwoningen.

Reimar von Meding, van KAW architecten: “Locaties met een verleden zijn het mooist om aan te werken. De Seahorse-locatie heeft niet zomaar een verleden. Ze ademt de ziel van de oude maakstad Hengelo. Ons doel met het ontwerp was dat de sfeer van de plek doorklinkt. Een plek waar gewerkt is, waar niet alles gladgestreken wordt. In de woningen komen elementen terug die je veel ziet bij industriële gebouwen; de deuren, ramen en het robuuste metselwerk. De woningen krijgen een stoer en industrieel uiterlijk. Dat zie je terug in de materialisering, kapvorming en detaillering”.

Verweven met de toekomst
Het nieuwe woongebied, dat dicht bij het centrum ligt, wordt straks gasloos gebouwd en vrijwel alle woningen zijn ontworpen volgens het nul-op-de meter principe. De woningen worden duurzaam verwarmd, waarbij gebruik wordt gemaakt van een (bodem)warmtepomp. In combinatie met zonnepanelen levert dit de nodige warmte en energie op. Dankzij vloerverwarming, vloerkoeling en een duurzame ventilatie-installatie is er veel aandacht voor optimaal wooncomfort.

Seahorse bestaat uit 3 nieuwbouwfases met in zijn totaliteit 110 woningen, waarvan 12 rijwoningen die verhuurd gaan worden. De start bouw van fase 1 staat in de eerste helft van 2020 op de planning. De realisatie is in handen van Droste Bouwgroep uit Hengelo.

Geïnteresseerden kunnen zich tot 2 oktober inschrijven.

Meer informatie: www.wonenopseahorse.nl