Persbericht | Start verkoop fase 7 Ebbingekwartier Groningen

03 juli 2019

Woensdag 3 juli start gebieds- en vastgoedontwikkelaar VanWonen met de verkoop van 37 onder hoogwaardige architectuur ontworpen stadswoningen in het Ebbingekwartier. Het in het centrum gelegen unieke woongebied omvat Herenhuizen, Stadsvilla’s en Hofwoningen, welke begin 2020 worden gebouwd. De laatste stadswoningen, voornamelijk koop- en huurappartementen, volgen.

Ontwerpen met een rijke geschiedenis
Ebbingekwartier fase 7 wordt gebouwd op het voormalige Gasfabriekterrein. De 37 woningen zijn verdeeld over 7 woonblokken. DAAD Architecten refereert in het ontwerp van deze blokken aan de industriële gebouwen die in de negentiende eeuw op deze locatie stonden en heeft hier een moderne vertaling aan gegeven. Rob Hendriks is als architect vanaf 2015 bij dit project betrokken: “Wij hebben een serie gebouwtypen bedacht die op één of andere manier refereren aan de rijke geschiedenis van de plek. Kenmerkende elementen uit de bouwstijl van de grote industriële vooruitgang hebben wij architectonisch en grafisch verwerkt in onze ontwerpen. Stoere constructies zie je terug in de vorm en in de gevels. Fraaie metselprofielen in de gevels versterken het industriële karakter en maken het beeld van de gebouwen extra bijzonder. Geen woning is hetzelfde.”

Berlijn van het Noorden
Stedenbouwkundige Harmen Postma van de gemeente Groningen, benadrukt de bijzondere opgave: “De herontwikkeling van dit terrein moest aansluiten bij de bestaande buurt en aan de andere kant bij het historisch centrum. Door gesloten bouwblokjes en hofjes te creëren ontstaat er een ruimtelijke en binnenstedelijk concept met gezellige buurtjes. In combinatie met de historische elementen en gebouwen die behouden moesten blijven, wordt dit deel van de stad ook wel het “Berlijn van het Noorden” genoemd. Kenmerkend zijn de gebouwen van de oude gasfabriek, de Loods, het transformatorstation en de markante schoorsteen. Stuk voor stuk vertellen zij de industriële geschiedenis van deze bijzondere plek.”

Het Ebbingekwartier rust op het dak van Nederlands grootste eenlaagse parkeergarage en biedt plaats aan 1200 parkeerplaatsen. Hierdoor zijn in het straatbeeld geen parkeervakken en auto’s te bekennen, wat maakt dat het Ebbingekwartier bijzonder rustig en leefbaar is. De bouw van het project start begin 2020. Aannemer Trebbe Bouw B.V. zal de bouw op zich nemen.

Voor meer informatie over het project Ebbingekwartier: https://www.woneninhetebbingekwartier.nl/